Ładowanie

 

55. Puchalszczyzna

Czas trwania: 35’ 04”
Format: 4:3 SD

Scenariusz i reżyseria: Bożena Walencik, Jan Walencik
Zdjęcia: Jan Walencik, Krystian Matysek
Komentuje: Jan Walencik
Wspomnienia Wł. Puchalskiego czyta: Witold Szolginia
Dźwięk, montaż: Bożena Walencik, Jan Walencik
Asystent: Krzysztof Komar
Realizacja dźwięku: Włodzimierz Kazimierczak
Muzyka: Ireneusz Dreger
Kierownik produkcji: Sławomir Boniecki

Realizatorzy dziękują Pani Alanie Puchalskiej za udostępnienie prywatnych zbiorów fotografii, dokumentów i sprzętu fotograficznego.

W filmie wykorzystano fragmenty filmów:
Polarne wyprawy Włodzimierza Puchalskiego – reż. R. Wyrzykowski, prod. TVP/WFO
Czas przebudzenia – reż. M. Łukowski, prod. TVP
Łabędzie i ich sąsiedzi – reż. Wł . Puchalski, prod. TVP
Wykluwanie się i rozwój piskląt – reż. Wł. Puchalski, prod. Instytut Filmowy
Rok myśliwego. Wielkie łowy – reż. Wł. Puchalski, prod. WFO
Rok myśliwego. Na tropach wielkich drapieżników – reż. Wł. Puchalski, prod. WFO

Produkcja: Program 1 TVP S. A.
Realizacja: 1995 –1996 r.
Zakończenie produkcji: 1996 r.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kadry z filmu (CYTATY).

 

 

 

 

 

 
 

 
 

Filmowa opowieść o Włodzimierzu Puchalskim, pionierze polskiej fotografii przyrodniczej i polskiego filmu przyrodniczego, pomyślana została tak, aby nie tworzyć jeszcze jednej biografii od narodzin do śmierci, lecz pokazać bohatera jako przeżywającego człowieka i twórcę, ale bardzo szczerze – bez taniego gloryfikowania, wychwalania i naginania prawdy. Po prostu: po ludzku. Temu służy podział filmu na 10 uzasadnionych dramaturgicznie rozdziałów, zatytułowanych kolejno: KORZENIE, POCZĄTEK, SŁAWA, BEZKRWAWE ŁOWY, PASJA KRWAWA, FOTOGRAFIA NATCHNIONA, FILMOWE ALBUMY, KŁODY POD NOGI, CZŁOWIEK Z KRWI I KOŚCI, A JEDNAK PUCHALSZCZYZNA. Poprzedza je prolog WYSPA KORMORANÓW, w którym Jan Walencik, współautor filmu i jednocześnie prezenter, przypływa na słynną mazurską wyspę, z książką bohatera pt. Wyspa kormoranów. Jan Walencik pojawia się wielokrotnie w następnych scenach, gdy komentuje różne fakty z życia i twórczości Włodzimierza Puchalskiego. Tyle tylko, że robi to w sposób oryginalny, znajdując się zawsze w niecodziennych sytuacjach. Na pierwszy plan wychodzą też oryginalne, często niepublikowane wspomnienia bohatera, które z pięknym lwowskim akcentem i swadą interpretuje inny nieodżałowany lwiowianin, autor Trójkowych Krajobrazów serdecznych, Witold Szolginia.
 




CYTAT. Fragment filmu Puchalszczyzna. Reż. Bożena Walencik, Jan Walencik. Źródło: TVP.

 
 
  
 
 

GALERIA – WERKFOTOSY Z REALIZACJI FILMU (kliknij w dowolne zdjęcie, aby je powiększyć i wejść do galerii).