ODKRYWAMY ŚWIAT NATURY PO SWOJEMU

FILMY FOTOGRAFIE SŁOWA DŹWIĘKI

STRONA  ARCHIWALNA  (sprzed 2022 r.)

NASZA BAZA I EKIPA

Oto my: ŻUBROWA 10 – działająca od 1 lipca 2009 roku firma, a także nasza twórcza pasja, przygoda i sposób na życie. Wszystko u nas kręci się wokół Natury, bo to Ją filmujemy, fotografujemy, dotykamy i przeżywamy na co dzień, ale i Ją właśnie staramy się przybliżać innym, by poczuli uszlachetniającą nasz gatunek wspólnotę ze wszystkimi żywymi istotami.

Z doświadczenia wiemy, że za każdym pomysłem twórczym, za każdym nowym projektem stoi nie tylko emocja, ekscytacja nowego wyzwania, ale przede wszystkim odpowiedzialność. Dlatego właśnie skupiamy się na tym, co możemy oddać z siebie sami. Według nas odpowiedzialnie, znaczy: w małym gronie, intymnie, oko w oko z Naturą. Odpowiedzialnie, to po naszemu – z energią zdolną przenosić góry i tak jak nam w duszy gra. Naszym ambicjom od lat przyświeca hasło, które jest też mottem tej strony: ODKRYWAMY ŚWIAT NATURY PO SWOJEMU – FILMY, FOTOGRAFIE, SŁOWA, DŹWIĘKI. Naszym celem jest przede wszystkim realizacja własnych autorskich pomysłów przyrodniczych – seriali telewizyjnych, filmów kinowych, książek, albumów, wystaw fotografii i form multimedialnych.

Ta strona internetowa jest wyrazem naszej twórczości. Nie ma w niej żadnej konfabulacji, naciągania faktów. Wszystko co tutaj zamieszczamy zdarzyło się lub zdarza w rzeczywistości. To nasz twórczy dorobek. A sama ŻUBROWA 10 jest dla nas symbolem tego, co dotąd osiągnęliśmy w życiu. Symbolem spełniania marzeń, konsekwentnej pracy z pasją, doświadczenia ćwierćwiecza i… przyszłych projektów życia – tych najlepszych.

Zapraszamy do nas!

Bożena Walencik, Jan Walencik, Krzysztof Komar

Graficzny symbol ŻUBROWEJ 10 powstał w 2016 roku. Jego autorem i wykonawcą jest Jan Walencik. Logotyp wyobraża wszystko to, co dla nas najistotniejsze. Sylwetka żubrzej głowy symbolizuje Naturę – dzikie życie, szczególnie białowieskie, puszczańskie. Perforacja, rodem ze światłoczułej błony, przywołuje film i fotografię – nasze dwie główne dziedziny ekspresji. Podobnie, z tymi dziedzinami kojarzą się czytelne fragmenty dwóch kadrów fotograficznych przedzielonych poziomą belką, albo jak kto woli, fragmentów dwóch kinowych ekranów. Panoramicznych, ma się rozumieć. Z panoramicznymi napisami. Sama nazwa żubrowa 10  wskazuje białowieską lokalizację firmy, a mówiąc obrazowo – nasze szczęśliwe miejsce na ziemi. Tygielek, w którym jak dotąd wydarzyło się bardzo wiele. I na koniec: przymrużając oczy i odrobinę wysilając wyobraźnię, można dostrzec, że nieregularna, wypełniona kropka nad literą na tle głowy z rogiem, to… spoglądające oko żubra. Symbol. Jakby memento: nie tylko my obserwujemy Naturę – tym uważnym okiem Natura przygląda się nam.

Samo żubrze oko stało się sygnetem – graficznym mikro symbolem ŻUBROWEJ 10 wszędzie tam, gdzie cały logotyp okazuje się zbyt dużą formą. Nasze oczko sygnuje między innymi kanały ŻUBROWEJ 10 na YouTube i Vimeo.

W środku masywu Puszczy Białowieskiej znajduje się rozległa polana z zabudowaniami Białowieży, mniej więcej wielkości 4 km x 4 km, a w jej północnej części nasza Maciejówka, położona przy krótkiej uliczce o nazwie Żubrowa, pod numerem 10. Tu właśnie ma swoją bazę ŻUBROWA 10 JAN WALENCIK. W miarę możliwości i potrzeb staramy się być samowystarczalni wobec nowych wyzwań filmowych, fotograficznych i wydawniczych, nie zawsze jednak jest to możliwe. ŻUBROWA 10 dysponuje małym studiem do filmowania i fotografowania, studiem plenerowym (pod gołym niebem) z wolierami i urządzeniami do filmowania i fotografowania dużych i drobnych zwierząt, montażownią obrazu filmowego, dźwięku, fotografii, typografii i grafiki oraz kabiną do realizacji efektów dźwiękowych i nagrań lektorskich.

E008919. Nasza Maciejówka, siedziba ŻUBROWEJ 10 JAN WALENCIK (w okresie realizacji serii Saga prastarej puszczy). © Jan Walencik 2017.

Podstawową ekipę ŻUBROWEJ 10 tworzą od początku zaledwie trzy osoby. Wszyscy troje znamy przyrodę z bezpośredniego wieloletniego doświadczenia. Z przymrużeniem oka można powiedzieć, że pod względem wykształcenia jesteśmy raczej przyrodnikami-akrobatami. Podobnie, Bożena i Jan są akrobatami filmowymi, ale z doświadczeniem, jakiego mógłby im pozazdrościć niejeden absolwent wyższej szkoły filmowej. Poza tym cała nasza trójka podporządkowała wszystko w swoim życiu przyrodzie, filmowi i fotografii. Zatem od wielu lat to jest nasza pasja i jednocześnie zawód.

To długotrwałe doświadczenie – połączone z działaniem w bardzo małym zespole, koniecznością samodzielnego rozwiązywania problemów, a pewnie też z uzdolnieniami i ambicjami – zrodziło w nas swego rodzaju wszechstronność, samowystarczalność i niezależność. Przy każdym nowym projekcie musimy być sami sobie sterem, żeglarzem, okrętem, a więc musimy umieć sprostać wielu różnym fachowym wyzwaniom. Te umiejętności – elementy różnych zawodów – skupione w pojedynczych osobach, z jednej strony bywają dla nas przekleństwem okupionym dużym wysiłkiem, ale z drugiej dają ogromną twórczą wolność: naprawdę pozwalają rozwinąć skrzydła.

E001548. Bożena Walencik z rysicą Sonią. © Jan Walencik 2017.

 

Bożena Walencik (1956)

Niezależny scenarzysta, reżyser, dźwiękowiec na planie, asystent operatora i organizator pracy na planie, montażysta filmów przyrodniczych, autor komentarzy do filmów, współautor książki i tekstu, hodowca i opiekun zwierząt, prezenter.

Wspólnie z mężem, Janem Walencikiem, stworzyła 75 filmów przyrodniczych, w tym 40 półgodzinnych i godzinnych. Jest współautorem dwóch pierwszych polskich seriali przyrodniczych: Tętno pierwotnej puszczy (1995) i Saga prastarej puszczy (2009) oraz filmowego albumu fabularnego Saga prastarej puszczy. Opowieść filmowa (2016).

Z wykształcenia jest instruktorem fotografii i filmu (Zespół Szkół Fototechnicznych – Policealne Studium zawodowe nr 7 w Warszawie). Z zamiłowania przyrodnik i pasjonat polskiej przyrody, szczególnie Parków Narodowych: Białowieskiego, Biebrzańskiego, Wigierskiego i Słowińskiego. Ma wielkie serce i świetną rękę do psów, kotów oraz zwierzaków hodowanych na potrzeby filmów i fotografii (zwłaszcza osieroconych albo wymagających kuracji): kruków, sójek, dzięciołów, zajęcy, nornic, dziczków, wilczków, rysiąt i mrówek (!).

Jest częścią małżeńskiego duetu, w którym, jak naczynia połączone, nawzajem się uzupełniają i dopingują: on – marzyciel Wodnik – mierzy nieraz nazbyt wysoko, ona – rozważna Ryba – sprowadza go na ziemię. Lubi dobre, wypróbowane towarzystwo i kuszące potrawy. Z pasją dba o Maciejówkę – rodzinne gniazdo i ogród. Uwielbia słońce, morskie brzegi i podróże.

Jan Walencik z kamerą w ośnieżonej puszczy. E004938. © Bożena Walencik 2017.

E004938. Jan Walencik. © Bożena Walencik 2017.

 

Jan Walencik (1955)

Właściciel ŻUBROWEJ 10. Niezależny scenarzysta, reżyser, operator obrazu, montażysta obrazu filmów przyrodniczych, wykonawca korekcji barwnej filmów, dźwiękowiec na planie, montażysta dźwięku, autor efektów dźwiękowych, autor komentarzy do filmów, fotograf przyrody, edytor fotografii, autor, redaktor i wydawca książek oraz albumów, grafik, wykonawca składu i łamania tekstów do książek, hodowca i opiekun zwierząt, prezenter. A także, gdy trzeba: rekwizytor, charakteryzator, scenograf ujęć aranżowanych, konstruktor urządzeń do filmowania i fotografowania przyrody oraz urządzeń do hodowli zwierząt.

Życiową przygodę z popularyzacją polskiej przyrody rozpoczął od fotografowania, pierwszych wystaw fotograficznych i serii autorskich felietonów pt. Fotograficzny zwierzyniec, do znanej przed laty audycji telewizyjnej Zwierzyniec (1985–1987). Wspólnie z żoną, Bożeną Walencik, stworzył 75 filmów przyrodniczych, w tym 40 półgodzinnych i godzinnych. Jest współautorem dwóch pierwszych polskich seriali przyrodniczych: Tętno pierwotnej puszczy (1995) i Saga prastarej puszczy (2009) oraz filmowego albumu fabularnego Saga prastarej puszczy. Opowieść filmowa (2016).

Z wykształcenia pedagog (Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie). Z zamiłowania przyrodnik, ornitolog. Miłośnik i znawca ojczystej przyrody, zwłaszcza w północno-wschodniej Polsce. Admirator Puszczy Białowieskiej i orędownik jej ochrony. Pilny obserwator Natury. Popularyzator wiedzy o pionierze fotografii przyrodniczej i filmu przyrodniczego – Włodzimierzu Puchalskim. Entuzjasta rytmów i dobrej muzyki różnych nurtów, od klasycznej do hardrockowej. Perkusista-samouk. Marzyciel podróży przyrodniczych. Pasjonat dobrej roboty i odważnych pomysłów.

E035090. Krzysztof Komar. © Jan Walencik 2017.

Krzysztof Komar (1971)

Niezależny szef produkcji filmów i książek, asystent operatora, dźwiękowiec na planie, autor werkfotosów z realizacji filmów i fotografii, korektor tekstów, hodowca i opiekun zwierząt.

Stale współpracuje z Bożeną i Janem Walencikami od 1993 roku (!) – od początku produkcji pierwszego polskiego serialu przyrodniczego Tętno pierwotnej puszczy. Jest wyjątkowym na skalę Polski kierownikiem produkcji filmów przyrodniczych. Z jednej strony posiadł zawodowe wykształcenie w tym kierunku na Wydziale Produkcji Filmowej i Telewizyjnej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Z drugiej ma ogromne, ponad dwudziestoletnie doświadczenie bezpośredniej praktyki na planach filmowych naszych wcześniejszych i niedawnych produkcji, w szczególności w kwestiach filmowania dzikich zwierząt z podchodu i z ukryć, a także z użyciem skomplikowanych technik rejestracji. Najzupełniej wyjątkowe jest połączenie umiejętności organizowania produkcji filmowej w przyrodzie z talentem do hodowli dzikich zwierząt, tak wymagających, jak wilki, rysie, dziki, bobry i wiele innych. Jednocześnie Krzysztof jest zamiłowanym przyrodnikiem, znawcą biologii różnych gatunków, jak również znawcą najcenniejszych terenów przyrodniczych północno-wschodniej Polski, z Puszczą Białowieską na czele. Szanowany jest w naszej ekipie, a także poza nią, za lojalność i wyjątkową kulturę. Te umiejętności,  jakich trudno szukać wśród krajowych szefów produkcji, czy nawet producentów, są specyficzne i unikalne, więc tym bardziej dla naszego zespołu cenne. Jest ogromnym entuzjastą piłki nożnej.

Od początku działania ŻUBROWEJ 10, z podstawową ekipą współpracuje kilka osób, które pojawiają się przy konkretnych produkcjach okresowo, albo też są z nami stale. Ta poszerzona ekipa, to zespół wyjątkowych praktyków, utalentowanych i niezawodnych fachowców, którzy przeszli niejedną próbę zawodowej, a więc wymagającej roboty.  

E053879. Maciej Walencik. © Krzysztof Komar 2017.

 

Maciej Walencik (1978)

Doświadczony od najmłodszych lat w pracy na planie z rodzicami (syn Bożeny i Jana Walencików). Asystent operatora, asystent przy zdjęciach specjalnych, dźwiękowiec na planie, autor werkfotosów, pomocnik terenowy. Odpowiedzialny za transfer nagrań cyfrowych, kopiowanie, konwersję i katalogowanie danych. Współpracuje przy montażu obrazu. Ukończył historię na Wydziale Humanistycznym Akademii Podlaskiej w Siedlcach oraz studium ze specjalnością montaż w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Pasjonat historii i muzyki. Perkusista grupy ORBITA WIRU – samorodny talent, uwarunkowany genetycznie.

E008132. Andrzej Muśko. © Jan Walencik 2017.

 

Andrzej Muśko (1975)

Asystent operatora najwyższej próby. Ofiarny, nie boi się żadnego zadania i każde sumiennie wykonuje. Doświadczony podczas długoletniej praktyki przy zdjęciach tradycyjnych i specjalnych, fotograf, autor werkfotosów, pomocnik terenowy, aranżer dodatkowej scenografii, charakteryzator, hodowca zwierząt przygotowywanych do pracy na planie. Niezrównany w budowie ukryć do filmowania i fotografowania zwierząt, zwłaszcza na drzewach. Ukończył Wyższe Studium Fotografii przy Wydziale Operatorskim Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Miłośnik Podlasia i Puszczy Białowieskiej. Entuzjasta poszukiwań twórczych w fotografii, dobrej muzyki, roweru i… psa.

E051000. Piotr Dombrowski. © Jan Walencik 2017.

 

Piotr Dombrowski (1974)

Nasz niezawodny przewodnik i terenowy pomocnik podczas długich i dalekich wędrówek z kamerą po bagnach. Doświadczony praktyk w podchodzeniu, filmowaniu i fotografowaniu dużych zwierząt bagiennych i leśnych. Asystent operatora, konstruktor stanowisk oraz ukryć do filmowania i fotografowania zwierząt, autor werkfotosów. Z wykształcenia leśnik. Zawołany obserwator Natury, znawca przyrody północno-wschodniej Polski, przede wszystkim Bagien Biebrzańskich. Wytrawny przyrodnik-terenowiec, admirator łosi, świetny znawca ich biologii i etologii. Rockowy talent muzyczny, pasjonat fotografii przyrodniczej, dobrych filmów i literatury fantasy, praktyk samochodów terenowych. Wypróbowany kompan.

E053399. Wojciech Misiukiewicz. © Krzysztof Komar 2017. 

 

Wojciech Misiukiewicz (1972).

Nieoceniony przewodnik i konsultant terenowy. Ma szósty zmysł, którym potrafi wyszukiwać miejsca i tematy szczególnie atrakcyjne dla obiektywu. Świetnie rozumie wyzwania każdej nowej produkcji, bo sam od lat intensywnie fotografuje i filmuje przyrodę. Wyczulony obserwator zachowań zwierzyny. Autor albumów przyrodniczych, artykułów popularnonaukowych i prac naukowych. Z wykształcenia leśnik (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie). Entuzjasta ojczystej przyrody, zwłaszcza z obszaru Suwalszczyzny i Podlasia. Znawca okolic Jeziora Wigry i Puszczy Augustowskiej. Od lat pasjonuje się życiem bobrów i popularyzuje je w fotografii i tekstach. Bada ich zachowania i mechanizmy populacyjne. Z pasją dokumentuje zachowania różnych zwierząt za pomocą kamery DSLR – jednocześnie filmowo i fotograficznie.

Tadeusz Baraniecki. © Dawid Brożek 2017.  

Tadeusz Baraniecki (1995).

Nowy, cenny talent. Już jako nastolatek pasjonował się fotografowaniem i filmowaniem przyrody, szybko został dostrzeżony w kilku konkursach, a teraz trafił pod nasze skrzydła. Współpracuje przy zdjęciach i montażu, pomaga na planie, nie stroni od żadnej pracy w ekipie. Z czasem powierzymy mu bardzo odpowiedzialne zadania. Komuś takiemu warto podać rękę i przekazać tajemnice własnego warsztatu, bo wiemy, że talent Tadka rozkwitnie. Tymczasem młody entuzjasta zachłanny na przygodę z kamerą, pilnie podpatruje naszą robotę, uważnie słucha, szybko się uczy i wyciąga wnioski. Nie odpuszcza, nie boi się nowych, trudnych wyzwań. Żyje pasją filmowania – najbardziej pochłania go robota operatorska. Na dodatek, stara się być w tym samodzielny i wszechstronny. Jaki mentor, taki uczeń… Studiuje leśnictwo i jest fanem terenowych Jeepów.

Większość filmowych, fotograficznych, wydawniczych i pozostałych zadań staramy się realizować siłami przedstawionej ekipy. Jednak nasza – jak określiliśmy – zawodowa wszechstronność, samowystarczalność i niezależność ma swoje granice. Nie ma sensu podejmowanie się przez nas zadań, którym nie podołamy, a które wolimy powierzyć na przykład utalentowanym twórcom, czy fachowcom z bardzo specjalistycznych dziedzin.

Wśród artystów, z którymi współpracuje ŻUBROWA 10 JAN WALENCIK szczególną osobą jest dla nas Michał Lorenc, wybitny, niepospolicie uzdolniony i przez to ceniony kompozytor wyrafinowanej muzyki filmowej, tworzonej głównie do kinowych filmów fabularnych. Jest również autorem porywającej muzyki do naszych filmów przyrodniczych: do serii Saga prastarej puszczy (2009) oraz do dwóch obrazów wyprodukowanych przez ŻUBROWĄ 10: Zabójczy ogień (2012) i W trosce o bagna (2016). 

W gronie innych współpracujących z nami specjalistów znajdują się zawodowi tłumacze, aktorzy, lektorzy, fotografowie przyrody, konsultanci muzyczni, dziennikarze, informatycy, technolodzy zapisu cyfrowego i procesów obróbki cyfrowej, drukarze, producenci filmowi, wydawcy, ornitolodzy, teriolodzy (w tym zajmujący się żubrami), herpetolodzy, ichtiolodzy, entomolodzy, botanicy, ekolodzy sokolnicy, hodowcy dzikich zwierząt, lekarze weterynarii, strażnicy bobrowi i strażacy.

Instytucje, z którymi współpracowaliśmy lub współpracujemy to między innymi: Białowieski Park Narodowy, Biebrzański Park Narodowy, Wigierski Park Narodowy, Instytut Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk, Instytut Badawczy Leśnictwa, Białostockie Zakłady Graficzne, EC Test Systems, Di Factory, Supra Film, Telewizja Polska S.A., Urząd Marszałkowski w Białymstoku, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Białymstoku, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, Leśne Pogotowie w Mikołowie, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych  w Białymstoku, Nadleśnictwa: Białowieża, Browsk i Hajnówka, a także: Galetee Films (Francja), Bayerischer Rundfunk (Niemcy), Green Umbrella Ltd. (Wielka Brytania), Royal Society for the Protection of Birds (Wielka Brytania) i Quickfire Media (Wielka Brytania).

UWAGA: wszystkie powyższe informacje dotyczące ekipy ŻUBROWEJ 10 JAN WALENCIK były aktualne do 31.03.2020 r.

Od 1.04.2020 r., z chwilą przejścia Jana Walencika na emeryturę, ŻUBROWA 10 JAN WALENCIK działa w dawnym podstawowym, 3-osobowym składzie: Jan Walencik, Bożena Walencik i Krzysztof Komar.

Jeśli chcesz poznać szczegółowe informacje o ŻUBROWEJ 10 JAN WALENCIK i o twórczości Bożeny i Jana Walencików, kliknij w jeden z poniższych tematów: 

– ŻUBROWA 10 JAN WALENCIK (2021);

– BOŻENA I JAN WALENCIK – CURRICULUM VITAE (2021);

– BOŻENA I JAN WALENCIK – SPIS FILMÓW I KSIĄŻEK (2021);

– JAN WALENCIK – SPIS WYSTAW (2021)

– BOŻENA I JAN WALENCIK – SPIS NAGRÓD (2021)